Friday, February 19, 2010

Negara Luar Perlu Jaga Hak Asasi Anwar Ibrahim


Dari Kacamata Halik Zaman:

SEMUA pemimpin dunia faham perundangan negara masing masing. Semua negara menghormati perundangan Malaysia. Ia tidak perlu diyakini lagi oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Seri Muhyiddin Yassin, Anifah Aman dan Rais Yatim tentang perundangan yang di amalkan di Malaysia. Semua pemimpin UMNO boleh bilang "serah kepada mahkamah". Tapi rakyat bimbang wibawa mahkamah mungkin ikut telunjuk jejari ghaib?

Kes liwat Anwar, bukan sahaja rakyat Malaysia 'bilang' tetapi negara luar juga turut bilang ada ' politikal motif '. Kes liwat Anwar bukan bermulanya dari hospital ke balai polis dan ke mahkamah tetapi ia bermula dari pejabat Timbalan Perdana Menteri sewaktu Dato' Najib menjawat jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Pada masa yang sama kononnya Saiful datang berjumpa Timbalan Perdana Menteri untuk minta biasiswa Kerajaan, "masa yang sama dan tempat memohon biasiswa yang salah". Orang yang kurang waras sahaja dapat menerima alasan dari seorang yang gagal tidak cukup CGPA boleh mendapatkan biasiswa Kerajaan ditempat yang salah di Jabatan Timbalan Perdana Menteri di Putra Jaya. Bukan di Kementerian Pengajian Tinggi Putra Jaya?

Yang membuat keraguan wibawa perundangan Malaysia dimana document yang mensabitkan kes liwat Anwar tidak diserahkan kepada peguambela Anwar terlebih dahulu sebelum perbicaraan dimulakan. Cara demikian mungkin boleh menimbulkan keraguan rakyat terhadap perundangan Malaysia yang 'satu satu' masa boleh digunakan kuasa "executive" kalau memihak Kerajaan dan menolak kuasa "legislative" kalau tidak memihak Kerajaan seperti berlaku di Perak. Mungkin cara ini betul, tapi boleh membingungkan. Mungkin ia boleh meragukan?

Baru baru ini "Juara Lompat Malaysia' Ibrahim Ali mengadakan perhimpunan dan tunjuk perasaan di Kedutaan Australia, kita tidak dengar Perdana Menteri Najib mengutuknya? Kita juga tidak tahu perhimpunan dan tunjuk perasaan itu ada permit polis atau tidak? Seolah-olah perhimpunan itu mendapat 'restu dan mandat' dari pimpinan tertinggi Negara ini ?

Tetapi kalau Pakatan Rakyat yang menganjurkan perhimpunan aman, siap dengan tangkapan, berdiri berderet-deret FRU, siap dengan gas pemedih mata atau siraman air longkang untuk leraikan perhimpunan. Tragisnya. penuh lokap. Inilah perundangan Malaysia yang diragui oleh dunia.

Negara-Negara Luar bukan mencampuri perundangan Malaysia, tapi cuma Negara-Negara Luar mahu "hak asasi kemanusiaan" atau 'human right' mesti diberikan kepada Anwar Ibrahim. Malaysia perlu menghormati pandangan dari Negara Luar. Jangan sampai mereka tersinggung dengan tindakan "Wira Lompat Negara' Ibrahim Ali itu yang boleh menjejaskan hubungan perdagangan Malaysia tergugat kerana 'kita baru mulai belajar buat panadol sahaja' . Belum lagi boleh berdiri diatas kaki sendiri. Segala galanya mengharapkan bantuan dagangan Luar Negara.
Jangan nanti kerana 'aksi mau tunjuk lagak kuat seseorang', Negara dan rakyat yang menerima bahananya. Fikirkanlah sebaiknya

No comments:

Post a Comment