Thursday, January 21, 2010

SISTEM BARU KERAJAAN UMNO/BN, CUKAI NAIK LAGI ?

Oleh Suhailee M.Noor--Kelupis Sandakan

RATA RATA orang kampung membantah cadangan kerajaan untuk memperkenalkan sistem baru 'percukaian barangan dan perkidmatan'. Sistem memperkenalkan "Cukai Barangan dan Perkhidmatan" ini rata rata orang kampung menganggap rancangan Kerajaan UMNO/BN itu membebankan orang kampung. Lebih lebih lagi orang kampung yang tinggal dipedalaman yang berpendapat 'kais pagi makan petang' akan terkena tampiasnya.

Kalau sistem cukai barangan dan perkhidmatan dilaksanakan Kerajaan UMNO/BN ini saya pasti ia tidak akan dapat membantu untuk mengurangkan kesengsaraan orang kampung dan orang bandar yang sudah memberi kepercayaan kepada Kerajaan UMNO/BN dalam PRU12 disalah gunakan.

Semasa berkempen PRU 2008, bukan main lagi manis janji yang diberikan oleh para pemimpin UMNO/BN kepada pengundi. Bila sudah diundi begini pula jadinya.

Cukai barangan dan perkhidmatan serendah 4 peratus sebagaimana yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan II Datuk Ahmad Husni Mohd Hanadzlah dalam sidang parlimen lepas sebagai suatu langkah permulaan untuk meluluskan rang undang-undang tersebut sangat lah diduka citakan oleh semua pengundi.

5 comments:

  1. Inilah yang dimaksudkan 'rakyat di dahulukan, pencapaian di utamakan'. Kalau rakyat tak serik-serik lepas ni, tak taulah nak kata.

    ReplyDelete
  2. Mati lah rakyat kalau cukai naik lagi. Petrol pun dengar khabar angin mahu naik lagi.

    ReplyDelete
  3. Dikampung penduduk sudah ribut pasal dengar khabar angin bulan May tahun ini harga petrol naik mencecah Ron 97 RM 3.90 petrol jenis Ron 95 RM3.70

    Ini kali lah bebunyi telinga rakyat. Kalau petrol naik pengangkutan pun mesti naik, kalau pengangkutan naik tampias pun kena kepada rakyat nak makan ikan pun RM50 satu kilo ini mungkin berlaku kalau petrol sudah mahal begitu. Beras, garam,

    ReplyDelete
  4. Apa mau ribut ribut pasal cukai naik, kos hidup naik. Itu cukai naik BN mahu cari duit bikin janbatan orang kampung kamu bah. Tidak bagus kah itu?

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete